سوالات ثبت شکایات
- شکایت از افراد حقیقی و حقوقی چگونه است ؟
درخواست شما با ستاد و صف استانداری غیر مرتبط است و باید از طریق مراجع قضایی اقدام و پیگیری نمایید.
- یارانه ما قطع گردیده چه باید بکنیم؟
باید از طریق ستاد هدفمندی یارانه ها و یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری نمایید.
- سوالات ، پیشنهادات و شکایات خود را چگونه ارسال کنیم؟
سامانه تلفنی 111 در ان واد از دو قابلیت برقراری " ارتباط زنده on line" و " غیر زنده offlineبرخوردار است . به این معنی که در ساعات اداری تماس گیرندگان به انتخاب خود می توانند با کارشناسان سامنه به گفتگوی زنده بپردازند و ضمن بهره مندی از جنبه مشورتی سامانه با طرح نکات مورد نظر خود و دریافت کد پیگیری امکان دنبال کردن موضوع مورد نظر را نیز بیابند . هم در روش آفلاین هم در ساعات اداری و هم در ساعات غیراداری تماس گیرندگان می توانند از طریق ظبط مکالمه ، مطالب مورد نظر خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.
- ملاقات عمومی مدیران و معاونین استانداری چه روزهایی است ؟
ملاقات عمومی با کلیه مدیران و مسئولین استانداری در روزهای سه شنبه امکان پذیر می باشد.
- ملاقات حضوری با استاندار محترم از چه طریق امکان پذیر است ؟
- ملاقات با استاندار محترم از طریق هماهنگی با دفتر استاندار امکان پذیر می باشد .
- مبلغی وام جهت اشتغال درخواست دارم چگونه اقدام کنم ؟
از طریق بانکهای عامل استانی ، شهرستانی یا سرپرستی استانها پیگیری نمایید.
- زمان تحویل مسکن مهر به تعویق افتاده چگونه پیگیری کنم؟
شما باید از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیری نمایید.
- در مورد درخواست اشتغال در دستگاه های دولتی شکایت دارم؟
رشته های دولتی فقط از طریق شرکت در آزمون( فراخوان جراید ) و سیر مراحل قانونی محقق می گردد
سوالات متداول در حوزه امور ایثارگران
۱- مهمترین وظایف حوزه امور ایثارگران وزارت کشور چیست؟
الف)در ستاد وزارت کشور:
نظارت بر حسن اجرای قوانین ومقررات مرتبط با ایثارگران
برنامه ریزی واجرای برنامه های مصوب مناسبتی فرهنگی و فوق برنامه
ب)در استانداریها و سازمانهای وابسته:
-ارائه آموزش های لازم به منظور ارتقاء دانش تخصصی مشاوران محترم روسای سازمانهای وابسته و استانداریها در امورایثارگران
-نظارت بر نحوه عملکرد مشاوران روسای سازمانهای وابسته و استانداریها در امور ایثارگران
-بررسی های میدانی ومکتوب عملکرد مشاوران
۲- آیا امور ایثارگران وزارت کشور به جز ایثارگران شاغل خود، به امور ایثارگران مراجعه کننده از استانداریها و سازمانهای وابسته به وزارت کشور هم رسیدگی می کند؟
ایثارگران عزیز شاغل در استانداریها و سازمانهای وابسته در صورت نیاز باید به مشاوران دستگاه خود مراجعه نمایند.
۳- آیا ایثارگران غیر شاغل در وزارت کشور ، استانداریها و سازمانهای وابسته جهت پی گیری امور خود می توانند به امور ایثارگران وزارت کشور مراجعه نمایند؟
این گروه از ایثارگران به تناسب وضعیت ایثارگری می باید به بنیاد شهید و امور ایثارگران و یگانهای اعزام خود ( بسیج ، ارتش ، جهاد کشاورزی و...) مراجعه نموده و در صورت نیاز به مشاوران امور ایثارگران در فرمانداریها ، استانداریها و یا مشاوران امور ایثارگران سازمانهای وابسته به وزارت کشور( ثبت احوال ، سازمان شهرداریها و دهیاریها و سازمان مدیریت بحران ) مراجعه نمایند.
۴-آیا کارکنان ایثارگری که در جابجایی ها و یا استخدام جدید در ستاد و استانداریها مشغول به کار می شوند باید مراتب ایثارگری خود را به اطلاع (( امور ایثارگران )) برسانند؟
بله این عزیزان می باید گواهی سابقه ایثارگری خود را اعم از رزمندگی ، جانبازی ، آزادگی و یا داشتن نسبت با ایثارگر (والدین ، همسر و فرزند و یا برادر وخواهر شهید، جانباز و آزاده) را به همراه یک نسخه از آخرین حکم کارگزینی به امور ایثارگران محل کار خود ارائه نمایند.
۵- کدام گروه از ایثارگران از مالیات معافند ؟
برابر ماده ۵۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، خانواده شاهد ( والدین ، همسر و فرزندان شهدا ) جانبازان و آزادگان از صد در صد حقوق و فوق العاده شغل و سایر فوق العاده ها اعم از مستمر و غیر مستمر از پرداخت مالیات معاف هستند.
۶-آیا ایثارگران از پرداخت هزینه های درمان معافند ؟
بله. برابر ماده ۱۳ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، تامین صد در صد هزینه بهداشتی ، درمانی به صورت بیمه سلامت ، بیمه همگانی بیمه مکمل و بیمه خاص خانواده شاهد، جانبازان ، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان بر عهده دولت می باشد.
سوالات متداول دفتر تقسیمات کشوری
۱ـ شرح وظایف دفتر تقسیمات کشوری چیست ؟
نظام تقسیمات کشوری عبارتست از تقسیم و ساماندهی فضای سرزمینی به واحدهای همگن به منظور اعمال حاکمیت ملی، فراهم آوردن موجبات هماهنگی در فعالیتهای مختلف سازمانها و مؤسسات دولتی و محلی و نهادهای انقلاب اسلامی در جهت اجرای سیاست عمومی دولت جمهوری اسلامی ایران.
· مطابق قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال ۱۳۶۲ و آئین نامه اجرائی آن: عناصر تقسیمات کشوری عبارتند از: روستا، دهستان، شهر، بخش، شهرستان و استان.
· روستاها، مزارع و مکانهای تابع و مستقل در تابعیت دهستان و شهرها در تابعیت بخش واقع میگردند.
· از لحاظ نظام اداری دهستان تابع بخش، بخش تابع شهرستان، شهرستان تابع استان و استان تابع تشکیلات مرکزی خواهد بود (ماده ۱۲ قانون) و هرگونه انتزاع و الحاق، تبدیل، ایجاد، تجمیع و ادغام، تعیین و تغییر مرکزیت و نامگذاری و تغییر نام واحدهای تقسیمات کشوری (به غیر از استان) به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران انجام خواهد شد (ماده ۱۳ قانون).
· رعایت محدوده کلیه واحدهای تقسیماتی برای تمامی واحدها و سازمانهای اداری (اجرایی و قضایی) و نهادهای انقلاب اسلامی کشور لازم است (ماده ۱۴ قانون).
· متولّی اجرای قانون فوق، وزارت کشور (دفتر تقسیمات کشوری) میباشد. در این راستا، کلیه پیشنهادات در قالب گزارش توجیهی از سوی استانداریها به وزارت کشور و از سوی وزارت کشور تحت عنوان طرح تصویبنامه به هیأت وزیران ارسال شده و در صورت تصویب و ابلاغ قابلیت اجرا مییابد.
۲ـ فرآیند انتخاب نام عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری چیست؟
أ. در راستای اجرای ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و ماده ۲۱ آیین نامه اجرایی آن و دستورالعمل مربوطه موضوع نامگذاری واحدها و عناصر، ضروری است نام پیشنهادی همراه با دلایل توجیهی و به صورت رسمی به فرمانداری مربوطه اعلام و در " کارگروه نامگذاری شهرستان" بررسی و در صورت تأیید به "کارگروه نامگذاری استان" ارسال گردد.
ب. پس از بررسی موضوع در کارگروه استان و در صورت تأیید پیشنهاد مزبور در قالب فرمهای استاندارد گزارش توجیهی به وزارت کشور ارسال و در " کارگروه نامگذاری تقسیمات کشوری" مطرح میگردد. چنانچه موضوع مورد تأیید قرار گیرد طی طرح تصویبنامهای به هیأت وزیران ارسال که در صورت تصویب و ابلاغ لازمالاجرا خواهد شد.
ت. مصوبات شوراهای اسلامی موضوع نامگذاری حوزههای شهری در کارگروه نامگذاری شهرستان بررسی و در صورت مطابقت با مفاد مصوبات شوراهای اسلامی دستورالعمل با امضاء و تأیید فرماندار مربوطه ابلاغ میگردد.
ث. موضوع نامگذاری سایر عوارض انسانی با پیشنهاد سازمان یا نهاد مربوطه همراه با دلایل توجیهی و از طریق کارگروه نامگذاری استان قابل بررسی و اقدام است.
ج. موضوع نامگذاری عوارض جغرافیایی (طبیعی) از طریق کارگروه نامگذاری استان و با اخذ نظر نمایندگان سازمانهای جغرافیای نیروهای مسلح و سازمان نقشهبرداری قابل بررسی و اقدام است.
۳ـ اصول و شاخصهای انتخاب نام عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری کدامند؟
أ. نامهای جغرافیایی در حکم شناسنامه کشور و ملت و بخش مهمی از فرهنگ، تاریخ و ارزشهای معنوی جمهوری اسلامی ایران هستند از این رو حفظ و پاسداشت آنها به عنوان میراث فرهنگی و معنوی ضروری است.
ب. برای انتخاب نام عناصر و واحدهای جدید، اولویت با انتخاب نامی است که بیانگر هویت جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی منطقه بوده و به تقویت حاکمیت و همگرایی ملی بینجامد.
ت. تغییر نام تنها در موارد استثنایی و فقط درخصوص نامهایی که نامناسب (توهینآمیز) بوده یا از نظر جغرافیای، تاریخی و فرهنگی با مکان متبوع خود منطبق نباشند، انجام خواهد شد.
ث. نامهای تاریخی باستانی، قدیمی و نامهایی که در اسناد، متون و کتب و نقشههای تاریخی ثبت و ضبط شدهاند مصون از تغییراند.
ج. نامگذاری عوارض طبیعی، انسانی، حوزههای شهری، شهرکها و شهرهای جدید مشمول مقررات فوق خواهد بود (به دستورالعمل نامگذاری و تغییرنام عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری و عوارض جغرافیایی رجوع شود).
۴ـ فرآیند تخصیص کد به عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری چیست؟
در راستای اجرای ماده ۲۶ و ۲۷ آئیننامه اجرایی قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری موضوع کدگذاری واحدها و عناصر تقسیمات کشوری پس از تصویب و ابلاغ عناصر و واحدهای تقسیماتی جدید از سوی هیأت وزیران و در موارد استثنایی مجلس شورای اسلامی، کدهای سلسله مراتبی، شناسه ملی و جهانی به آنها تخصیص یافته و به کلیه ارگانها ابلاغ شده که لازم الاتباع میباشد.
۵ـ اطلاعات و دادههای تقسیمات کشوری کدامند و نحوه اخذ آنها چگونه است؟
أ. اسناد و مصوبات تقسیمات کشوری، اطلاعات فرمهای یک و دو و مشتمل بر (مصوبات دهستان بندی کاغذی، رؤیت در محل دفتر)
ب. فهرست روستاها، مزارع و مکانها (کاغذی، رؤیت در محل دفتر) ، نشریات نام، تابعیت، تاریخ تأسیس و کد و .. (فایل رقومی)
ت. نقشههای ۱:۲۵۰۰۰۰ تقسیمات کشوری مصوب هیأت وزیران (کاغذی و فایل رقومی)
ث. فهرست شهرها و واحدهای تقسیمات مرزی (فایل رقومی)
ج. در راستای اجرای مصوبه شماره ۶۲۰۳۵/ت۱۵۷۰۱هـ مورخ ۱۱/۵/۷۶ هیأت وزیران، پس از مکاتبه رسمی با مدیریت دفتر تقسیمات کشوری و اعلام درخواست اطلاعات و دادههای مورد نیاز به دو صورت تبادل داده یا پرداخت هزینه مرتبط به شماره حساب ۲۱۷۱۱۰۹۰۰۲۰۰۱ به نام خزانه و با عنوان درآمد حاصل از فروش نقشه و نشریه اطلاعات ارائه میشوند.
تمدید روادید گذرنامه های خانواده اتباع
- واجدین شرایط دریافت کارت آمایش یا تمدید آن چه کسانی هستند؟
- دارندگان دارای کارت آمایش و هویت معتبر سال گذشته
- من و همسرم دارای کارت آمایش ۱۳ می باشیم و فرزندمان فاقد مدارک می باشد، درخصوص نحوه گرفتن مدارک فرزندم راهنمایی نمایید؟
- ۳.پدر و مادرم دارای کارت آمایش ۱۳ و قبل از ادغام پرونده و ثبت ازدواج از هم طلاق گرفته اند برای گرفتن کارت فرزند چه مراحلی را باید طی نماید؟
- ۴.دارای بیماری خاص هستم، آیا می توانم از بهای خدمات شهری در زمان اخذ کارت آمایش معاف گردم؟
- ۵. برای تعویض کارت جدید چه مدارکی نیاز است؟
- ۶. مادرم ایرانی است آیا می توانم از بهای خدمات شهری معاف گردم؟
- ۷. دفتر خدمات ، اقامت و اشتغال اتباع خارجی چه خدماتی ارائه می دهند؟
- ۸. اینجانب سرپرست خانوار بالای ۶۵ سال و فاقد فرزند ذکور بالای ۱۸ سال می باشم، آیا می توانم از خدمات بهای خدمات شهری معاف گردم؟
- ۹. با توجه به خروج همسرم از کشور ، آیا کارتم تمدید می گردد؟
- ۱۰. کارت جدید دخترم مخدوش شده چه مراحلی را برای گرفتن مجدد آن باید طی نمایم؟
- ۱۱. سرپرست خانوار مجهول المکان است سایر اعضای خانوار برای دریافت کارت باید چه مراحلی را طی نمایند؟
- ۱۲. پسرم معلول است با چه مدارکی می تواند از هزینه های خدمات شهری معاف شوند؟
- ۱۳. پدرم که سرپرست خانوار است فوت نموده برای دریافت کارت آمایش جدید باید چه مدارکی ارائه نمایم ؟
- ۱۴. سرپرست خانوار معتاد به مواد مخدر بوده و در طرح آمایش شرکت نکرده ، می بایست چه مراحلی را طی نماید ؟
- ۱۵. همسرم سرپرست خانوار است و در زندان می باشد جهت دریافت کارت جدید چه مراحلی را طی نمایم ؟
- ۱۶. خواهرم ازدواج نموده و خانوار جدید تشکیل داده، جهت تعیین تکلیف سایر اعضای خانوار چه مراحلی را انجام دهیم ؟
- ۱۷. کارت آمایش ۱۳ داشتم آن را گم نموده ام ، چه مراحلی را طی نمایم؟
- به ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداریهای سراسر کشور.
-
۲- جهت ثبت ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی، مدرک شناسایی مرد خارجی چه باید باشد؟
- گذرنامه. بدلیل اینکه احراز تابعیت و هویت مرد خارجی متقاضی ازدواج با بانوی ایرانی امکان پذیر باشد و بتواند اقامت قانونی نیز اخذ نماید
-
۳- ارائه گواهی تجرد مرد خارجی جهت ازدواج با زن ایرانی اجباری است؟
- درصورتی که زن ایرانی کتباً از دریافت آن صرفنظر کند نیازی به ارائه آن نیست.
-
۴- آیا امکان ثبت ازدواج مرد خارجی (ساکن خارج از ایران) با بانوی ایرانی در خارج از کشور هم وجود دارد؟
- بله، در نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور انجام می شود.
-
۵- آیا ارائه اجازه ولی دختر ایرانی جهت ثبت ازدواج الزامی است؟
- برای دختران باکره اجازه ولی (پدر و جد پدری) لازم است، اما برای زنانی که قبلا ازدواج کرده اند لازم نیست.
-
۶- جهت ثبت ازدواج بانوی ایرانی با مرد غیرمسلمان در خارج از کشور ،گواهی تشرف به اسلام را از کجا
می توان دریافت کرد؟
- از مراکز اسلامی ذیربط و مساجد در خارج از کشور.
-
۷- ازدواج مرد خارجی با بانوی ایرانی ، با کدام نوع مدرک اقامتی انجام می شود؟ چرا ؟
- برای ثبت رسمی ازدواج و صدور پروانه زناشویی مرد خارجی باید گذرنامه داشته باشد و اگر هم کارت یا دفترچه پناهندگی داشته باشد لازم است که تبدیل وضعیت به گذرنامه نماید. علت این موضوع آن است که با اخذ گذرنامه ، هویت و تابعیت واقعی مرد خارجی مشخص گردد. در غیراینصورت و با ازدواج با فرد فاقد مدرک هویتی معتبر ممکن است فرزندان حاصله در وضعیت بی تابعیتی قرار گیرند.
-
۸- آیا ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و محکومیت کیفری صادره از مراجع ذیصلاح کشور مرد خارجی الزامی است؟
- صرفاً درصورت صرف نظر کتبی زن ایرانی نیازی به ارائه آن نیست.
-
۹- آیا ارائه گواهی استطاعت و تمکن مالی الزامی است؟
- صرفاً در صورت صرف نظر کتبی زن ایرانی نیازی به ارائه آن نمی باشد.
-
۱۰- درصورتیکه مرد خارجی قبلاً ازدواج نموده و دارای همسر باشد آیا ارائه رضایت همسر اول لازم است؟
- بله.
-
۱۱- آیا در صورت جدایی و طلاق هریک از طرفین ازدواج (زن ایرانی یا مرد خارجی) نیازی به ارائه مدرک رسمی طلاق از همسر اول می باشد؟
- بله.
-
۱۲- آیا پس از صدور پروانه زناشویی نسخه ای از آن به متقاضیان تحویل داده می شود؟
- بله ، متقاضیان یک نسخه اصل از پروانه زناشویی صادره را برای اخذ اقامت و ثبت ازدواج رسمی به پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا و دفاتر ثبت ازدواج ارائه می کنند.
-
۱۳- پروانه زناشویی توسط چه مرجعی صادر می شود؟
- توسط استانداریها و نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور.
- بله ، از مدارک الزامی جهت اخذ تابعیت فرزندان حاصله از ازدواج آنها می باشد
-
اعطای تابعیت و تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج مردان خارجی با زنان ایرانی
۱- تقاضا ودرخواست را به کجا ارائه کنیم ؟
فرد متقاضی در تاریخ مقرر باید تقاضای خودش را به ادارات کل امور اتباع ومهاجرین خارجی استانداریها به صورت مکتوب ارائه کنند ودر مرحله بعد به همراه مدارک تعیین شده تشکیل پرونده دهد
۲-زمان تشکیل پرونده تابعیت چه موقع می باشد؟
به محض ورود به سن ۱۸ سال تا ۱۹ سالگی به مدت یک سال فرصت برای ارائه تقاضای تابعیت و تشکیل پرونده وجود دارد
۳- من در ایران متولد نشده ام ولی در ایران بزرگ شدم و مادر ایرانی دارم آیا میتوانم شناسنامه بگیرم ؟
مطابق قانون ماده واحده مصوب سال ۱۳۸۵ ولادت در خاک ایران شرط مهم تقاضای تابعیت با توجه به داشتن مادر ایرانی است. در غیر اینصورت باز هم امکان تشکیل پرونده دارند اما بر اساس ماده ۹۷۶ قانون مدنی خواهد بود
۴- آیا میتوانم به کشور دیگری بروم و سپس در سن مقرر تقاضای تابعیت به واسطه داشتن مادر ایرانی کنم؟
بله خروج از کشور و بازگشت به صورت قانونی بلا مانع است
۵- من یک مادر ایرانی هستم شوهر افغانیم مرا رها کرده چگونه ثابت کنم که سرپرستی بچه ها بعهده من است ؟
با تنظیم استشهادیه و شهادت همسایگان از طریق مراجع قضایی موضوع مجهول المکانی و متارکه شوهر را اثبات نمایید
۶- من از سن مقرر جامانده ام آیا میتوانم تقاضای تابعیت بدهم؟
در صورتیکه تقاضای اولیه را در سن مقرر (۱۸سال تمام) ارائه کرده باشید و اداره کل اتباع ومهاجرین خارجی استانداری محل سکونت این موضوع را احراز نماید برای شما تشکیل پرونده خواهد داد
۷- -من ازدواج شرعی دارم نه ازدواج قانونی ، چه کنم؟
ابتدا رابطه ی زوجیت شما با تبعه خارجی باید مشخص شود بر اساس ماده ۱۰۶۰قانون مدنی قبل از ازدواج نیاز به اخذ مجوز و.پروانه زناشویی از دولت (ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداریها) می باشد تا سپس ثبت ثبت رسمی انجام گیرد.
۸- من در منزل متولد شده ام و گواهی ولادت ندارم چه کاری انجام دهم؟
در صورت تائید مراجع نیروی انتظامی و ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداریها مبنی بر تائید ولادت در منزل قابل قبول خواهد بود